Ben je de standaard tussendoortje beu en zou je graag wat variatie willen. Lees dan gauw verder! Makkelijk, snel en lekker!!! Zie onderstaand een top 3:

1. Het ei

Kook een hele doos eieren op zondagavond als voorbereiding van de week. Je kunt ze namelijk gekookt zeker 4-5 dagen in de koelkast bewaren. Super handig! Een gekookt eitje als tussendoortje is makkelijk mee te nemen en verzadigd goed door de hoeveelheid eiwitten. Maar… wordt het soms te saai, dan kan je het lekkerder maken.

  • Snij het gekookte eitje in vieren en rol er per partje een plakje rosbief/rookvlees omheen. Dan schieten je eiwitten nog verder omhoog! Heb je nog wat ruimte in je vetten? Dan kun je er nog voor kiezen om er een druppel pesto/yoghurtdressing/mayonaise op te doen. Ook lekker als hapje voor een feestje!
  • Beleg een volkoren cracker met vleeswaren (zoals gerookte zalm, kipfilet, achterham, rookvlees, rosbief, 30+ kaas, enz.) en leg het gekookte eitje er in plakjes bovenop. Dubbel beleg voor extra verzadiging 😉
  • Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het ei een avond van te voren te bakken. Lekker om koud op brood mee te nemen of als wrap te gebruiken en te beleggen voor de lunch. Hou je van een warm ei. Gooi dan de boterham met het ei nog even onder de tosti-ijzer.

2. Kipfilet

Erg populair voor fanatieke sporters die aan hun eiwitten willen komen. Maar zeg eens eerlijk. Soms komt die kipfilet toch je neusgaten uit. Daar hebben wij een oplossing voor.

  • Neem je normaal kipfilet droog om aan je eiwitten te komen? Probeer er dan een rolletjes van te maken met een theelepeltje zuivelspread light en een reepje komkommer. Natuurlijk kan je dit doen met andere vleeswaren zoals achterham, rosbief, rookvlees, vegetarische vleeswaren enz. Naast zuivelspread kan er ook gekozen worden voor cottage chees/hüttekäse of hummus.
  • Het klinkt misschien niet als de beste combinatie, maar wikkel eens een plakje kipfilet om een partje sinaasappel. Fris en verrassend lekker!

3. Vis

Vanuit de Gezondheidsraad is het advies om 1x per week vette vis te nuttigen. Waarom dan niet als tussendoortje? Zit je al aan je vetten? Dan kan je kiezen voor de magere vissoorten. Tevens erg gunstig voor je eiwitten.

  • Eet je ’s avonds graag een toastje voor de tv? Dan hebben wij een gezonde variant voor jou! Snij een komkommer in plakjes, leg er een plakje gerookte zalm op en garneer met een druppeltje yoghurtdressing. Natuurlijk kun je dit ook doen met makreel (uit blik). Meng het met bijv. magere Griekse yoghurt, wat kruiden en een rood uitje en je hebt een gezonde makreelsalade gemaakt.
  • Een makreel- of tonijnsalade kan je ook op basis van cottage cheese/hüttekäse maken. Een bosuitje of rode ui, wat kruiden en citroensap brengt het geheel goed op smaak. Lekker op een volkoren cracker, in een mini-paprika als hapje of op een plakje komkommer.

Hopelijk hebben jullie hierdoor weer voldoende inspiratie voor creatieve tussendoortje.

Geniet ervan!